5.8.13

COCO CRAZY...





Jeg elsker kokos. 
På alle måder.
Og mærker altid en lille lykke, når jeg finder en ny ret eller et nyt produkt, der har et strejf af sød og tropisk kokos. 

I Frankrig nød vi litervis af kokosyoghurt og også små fine glas med kokosdessert a la Panna Cotta. 

Og de små dessert måtte selvfølgelig en tur igennem mit eget mad-laboratorie, at ha' hjemmelavet kokos-dessert i køleskabet ville jo være lykken. 

Nu har de stået der, er blevet taget ud og nydt og hvis man kigger i dag, ja så er de væk. Spist. 
Og det er vel egentlig en god indikator for, at første forsøg ikke var helt i skoven...

Dog er der plads til forbedringer, for kokosmælk og fløde har ikke samme massefylde og lægger sig derfor i 2 lag i glasset. 
Først får man meget flødede bidder af blød fløde med let kokossmag og i bunden får man en mere intens men også mere bastant masse af kokosmælk.

Næste portion vil jeg forsøge at lave på ren kokos men jeg synes alligevel, at jeg vil lægge den foreløbige opskrift op her, for helt dum er den bestemt ikke.

10 små portionsglas i størrelse stor portvin 

2.5 dl piskefløde
3 dl kokosmælk med høj fedtprocent
2 spsk kokosmel
Kornene af 1 vanillestang
Flydende sødemiddel til passende smag (prøv dig frem, det er jo individuelt hvor sødt vi kan li' desserterne)
6 blade husblas

Kog fløde, kokosmælk, kokos og vanillekorn op sammen. Træk det af varmen og lad det trække i 25 min. 

Udblød husblassen i koldt vand i 10 min og rør den i den stadig lune masse. 

Fordel portionen i små fine glas, gerne på stilk, det ser fint ud ved servering. 
Desserten stilles på køl til den er stivnet og klar til servering...


Jeg serverede med jordbær i skiver, frisk mynte og små sprøde lakrids-snirkler. 
Lakridssnirklerne lavede jeg af en halv portion Oopsie-dej tilsat 2 tsk Raw lakridspulver fra Bülow. 

Jeg bagte snirklerne ved højere temperatur end de sædvanlige Oppsies, ca 200 grader i små 10 minutter. 
De kan ikke holde sig sprøde ret længe, så bag dem tæt på serveringen. 

Lav evt dejen lidt i forvejen og opbevar den på køl indtil bagning. Vær dog opmærksom på, at den vil blive mere flydende pga æggehviderne, der vil "tabe pusten". 

Jeg vil forsøge at tilsætte lidt fint blendede nødder næste gang for at gi' lidt mere crunch...


Så altså alt i alt en dessert med plads til små justeringer, men sådan må det gerne være, når man leger i køkkenet. 
Og det skal ikke afholde mig fra at dele her, for måske er der andre, der godt gider en uperfekt men skøn kokos dessert og måske er der endda andre, der giver sig til at finpudse...


No comments:

Post a Comment