3.7.13

KOLD MORGENGRØD...



I aftes satte jeg lidt Chia-frø i blød i kokosmælk. Det har stået på køl natten over og lignede i morges en fin hvid kokosfromage med mørke prikker i. 

Konsistensen var en anelse for bastant, så skyr måtte til. 2 spsk grød og 2 spsk skyr blev en herlig lækkerbid, som let kunne forsøde min morgen efter en nat med for få timer.HOV - jeg glemte da at skrive kornene fra en halv stang vanille, uden dem havde grøden sikkert haft noget mindre smag 

Jeg nød den kolde grød med et par skefulde kanelristede kerner og lidt friske bær...


Der er mange opskrifter på chiagrød rundt omkring. Læs evt. Madbandittens indlæg omk chiafrø og kold grød. 
Jeg brugte 1 ds kokosmælk og 3 spsk frø og så kornene fra 1/2 god vanillestang.

De kanelristede frø er jeg kommet forbi er sted på nettet for længe siden, aner ikke hvor, så jeg kan desværre ikke linke direkte. 
På min måde laves de nogenlunde sådan:
Tag hvad du har af frø, kerner, nødder og mandler og smid lidt af hvert i en skål. Kom lidt kokosmel ved og et nip af dit yndlingsbagekrydderi, det kan både være vanille, kanel, kardemomme, ingefær eller hvad du nu elsker allermest. 
Rist blandingen i ovnen ved et par hundrede grader til det er smukt gyldent. 

Jeg kunne nemt blive fan af chiagrød.
Måske er jeg det allerede...

5 comments:

  1. Hejsa, når du røre skyr i, så bliver det vel heller ikke så kvalmene?
    Jeg har forsøgt mig et par gange, med Chia grød på kokosmælk, men det er simpelthen for kvalmende for mig :-/
    Er det kun det tynde af kokosmælken eller det hele røre sammen?
    Rigtig fin side du har her :-)
    Vh. Trine

    ReplyDelete
  2. Jeg rører alt kokosmælken i, Trine, både det tynde og det fede...

    ReplyDelete
  3. Hej Anne. Jeg er på udkig efter chiafrø og startede med kigge ind i en helsebutik på Østerbrogade her i Kbh (det lyder allerede dyrt, ikk?) Er der steder, hvor man ikke behøver tømme hele den slukne portemåne for at få fingrene i de gavnlige små frø - ved du det??
    Kh Anette

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. Du kan få dem i Føtex og Mad & Vin i Magasin :)

    Hvor stor en dåse kokosmælk bruger man til grøden?

    ReplyDelete